Video Budak Dilanggar Van Di Foshan Dibiar Begitu Saja

Kejadian ni berlaku di Foshan China,13hb Oktober, di kawasan pasar, seorang budak perempuan berusia 2  tahun dilanggar oleh sebuah van ketika dia merayau rayau. Malangnya lagi, setelah budak itu dilanggar, tidak ada siapa pun yang datang membantu biarpun ada orang yang lalu lalang di kawasan tu nampak budak tu terbaring di atas jalan.

Kejadian itu dirakamkan di cctv di kawasan itu dan dapat dilihat di video yang telah diupload di you tube. Seramai lebih kurang 18 orang yang lalu lalang selepas kejadian langgar tu, hanya orang yang ke 19 datang melihat apa yang berlaku pada budak perempuan tu.

Video budak 3 tahun dilanggar di Foshan dan dibiar begitu saja tanpa pertolongan

Macam langgar anak kucing ke langgar ayam pulak..boleh diorang ni biar macam tu saja seperti tidak ada apa yang berlaku.

Van yang melanggar budak tu pun tak berhenti dan terus je blah macam tu saja. Boleh lihat dalam video van tu langgar dengan tayar depan dan gelek sekali lagi dengan tayar belakang.

Sebaik saja dilanggar van, seorang lelaki ada lalu di jalan tu, dengan selamba je dia tak pandang pun budak tu, mungkin lelaki tu saja buat buat tak nampak. Takkan la tak nampak budak tu besar jugak. Bukan kecik cam kuman. Boleh dia lalu sipi je dgn budak tu

Lepas tu ada orang naik motor lalu, siap megelak je tak berhenti nak tau apa jadi kepada budak tu.

Akhirnya, seorang wanita pengumpul sampah, yang nampak budak tu terbaring segera memberikan pertolongan dan membawa budak tu ke hospital.

Doktor dan pihak hospital mendapati budak tu mengalami kecederaan yang teruk di otak. Semasa di bawa ke hospital, badan budak tu dah sejuk dan banyak tisu dalam badan dah rosak. Pendek kata, budak tu dalam keadaan koma.

Updated:

Budak yang dilanggar bernama Yue yue ni disahkan meninggal dunia kira kira 15 jam lalu ( 20/10/2011)

Gambar Yue Yue

Pemandu van yang melanggar Yue Yue sudah pun ditangkap namun pemandu itu mendakwa dia tak nampak semasa budak tu melintas kerana jalan itu gelap. Pemandu itu mendakwa dia sedang bercakap di telefon ketika melanggar budak perempuan itu.

Selepas menyedari apa yang berlaku dia lihat budak itu sudah berdarah dan dia rasa takut dan panik, lalu menekal pedal minyak dan berlalu dari situ apabila merasakan tidak ada siapa yang melihat kejadian tu.

Bukan saja kita di Malaysia berasa kesal dan marah, seluruh rakyat dunia dan di masyarakat di China sendiri berasa kesal dan marah. China mengalami pembangunan pesat sudah 30 tahun namun rakyatnya masih ada yang tidak prihatin dan bermoral.

p/s: di manakah nilai kemanusiaan ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

23 Responses to “Video Budak Dilanggar Van Di Foshan Dibiar Begitu Saja”

  1. APAN says:

    kejam giler…2 kali kena lenyek…nape la terok sangat orang sana…
    APAN recently posted..Terapi Di Atas Landasan Keretapi

  2. NiniHartini says:

    Nauzubillah… mana nilai kemanusiaan mereka? budak tu still sedar lepas kena langgar 2 kali. Tapi tak ada yg bagi pertolongan? Patut di ambil tindakan pada mereka yg buat x endah tu. eee sakitnya hati!

  3. sayacomel says:

    huhu, kejam gila..
    sayacomel recently posted..Comel Serius – Putih Harimau.

  4. akubiomed says:

    Menyedihkan perkara sebegini berlaku :-(

  5. yas says:

    Dah tengok td kt tv..mmg sedih betul tgk budak tu kene gelek dgn van…tak sanggup nk tgk lg sekali..org2 kat China cuma pentingkan diri sendiri..org lain lantak pi laa…harap2 jgn la perkara mcm ni berlaku kat mesia, manusia dah hilang perasaan dan pertimbangan.
    yas recently posted..Kemalangan 15 kereta Indy – Detik2 Dan Wheldon terbunuh!!

  6. kopipanas says:

    Memang tak berhati perut le org org kat situ, inagt budak tu benda ke, buat tak tau je..teruk betol la

    gambar panas adik sharifah shahira bersosial
    http://kopipanas2u.blogspot.com/2011/10/gambar-panas-sharifah-sakinah-adik.html

  7. Human says:

    What A barbaric act. Was the drive an animal.He should be Poisoned for life.

  8. bell says:

    PUNYA BODOH!!SIAL LAH NEGARA CHINA NIE KENAPA RAKYAT DORANG TIDAK ADA BELAJAR KAT SEKOLAH KE?BUDAK MACAM TU PUN BUAT TAK TAHU MANUSIA BODOHHH

  9. TheWorldisGhettho says:

    kenapa nak hairan…kat palestin tu dah banyak budak yang mati kene tembak…kita pon wat tak tau gak…kat malaysia orang buang bayi…kita wat tak tau gak…..dunia nak kiamat….mcm nie la…..

  10. yang paling tak tahan van kdua lenyek lagiii!!!! nanges :’(

  11. riZz says:

    dahsyat…nak tengok video ni ke tak??,,,nak tengok ke tak???…ermm ngeri la pulak.. Rasanya boleh bayangkan…. adusss

  12. allpeople says:

    AKU x paham dgn org cina..yg buang bayi tu antara yg DI BUANG dan yg KENA BUANG,di palestin antara kapir dan islam,tp di cina ni org yg KE 19 br nk tolong,yg tolong plak tarik bdk tu mcm tarik sampah,pastu letak mcm tu sampai jatuh tersungkur bdk tu sampai terhantuk kat jalan,entah2 koma sbb terhantuk..hati batu org cina..

  13. Mejuez says:

    kejam gila depa…!

  14. Wanilerzt says:

    tak sanggup nak tgk kt tv tadi .

    sedihnya .. :(

  15. adalah sangat bernapas mengambil video .. saya pikir pengemudi harus drunked jika dia tidak melakukan itu .. Sebelum melakukan ini dia berpikir tentang anak-anaknya sendiri.

  16. alex says:

    tangkap itu supir yg melanggar dan bakar hidup2 tuh dan orang yg melihat tanpa menghiraukan sebaiknya di buang aja ke eskimo atau ke tengah laut ..kejamnya itu orang

  17. june says:

    allah hu akhbar ………….wlupon berlainan bangsa dan agama tapi dia tetap manusia biasa ciptaan ALLAH………manala nilai2 keinsanan mereka….sedih mendengar dan melihatnyer………

  18. azizah says:

    boikot pelancongan ke China…Rakyat China pentingkan diri sendiri & tak ada hati perut..

  19. Hadwan says:

    memang kejam betul orang cina ni takada berhati perut….

  20. shafizul90 says:

    hakikatnye kt negara CHINA…sesiape yg tlg org eksiden n org tu masih hidup..mknenye org tu lah yg kena tanggung segala perbelanjaan hospitaliti mgsa tu..leh bygkan x dilema yg diaorg alami..kalau ikutkan perikemanusiaan, mmg sgt2 kesian kt mangsa tu..tp apakan daya rakyat2 yg hidupnye sederhana ataupun lebih susah drpd tu? mcmane nk tanggung kos yg berpuluh2 ribu tu? so renung2kan la.. xbaik kita pikir n ckp benda2 yg xelok sesame manusia..=)

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold