Berlaku Letupan Kedua Loji Nuklear di Fukushima

Kira kira 12 jam lalu, berlaku letupan kedua di loji nuklear Fukushima, selepas 3 hari berlaku Tsunami, letupan pertama ialah kerana gempa bumi. Menurut berita dan info terkini di AFP tadi, letupan kedua yang kuat tu telah memusnahkan  bangunan serta 11 orang pekerja telah tercedera. Apa yang Nuriz dapat baca tadi, letupan di Unit ke3 kilang Fukushima Daiichi boleh  tu dirasakan sejauh 40km. Paras air menurun di reaktor lain secara mendadak itu menunjukkan keadaan sangat panas dan bahaya.

Seorang pekerja sedang membasuh muka setelah terkena kesan radiasi

Pakar pakar mula mengambil air laut untuk mengawal suhu  di loji nuklear tu. Dua unit kilang reaktor tu menghadapi masalah pendingin kerana musnah dan rosak pada masa gempa bumi yang baru baru ni. Pakar pakar masih mengatakan Unit 3 masih utuh tapi bangunan di luar sudah musnah teruk akibat letupan.

Sebelum ni sudah 180,000 orang dipindahkan bagi menyelamatkan mereka dari kesan radiasi dan kira kira 160 orang mungin telah terkena kesan radiasi radioaktif tu.

Ini video dan berita mengenai letupan kedua di Loji Nuklear Fukushima

Bagaimanakah nasib para pelajar Malaysia di Jepun, sedikit sebanyak, kita di Malaysia sedang risau jugak tentang kesan radiasi yang berlaku di Jepun, adakah Malaysia akan menerima jugak kesan dari radiasi ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

16 Responses to “Berlaku Letupan Kedua Loji Nuklear di Fukushima”

  1. [...] LETUPAN KEDUA DI LOJI NUKLEAR FUKUSHIMA [...]

  2. [...] UPDATE: LETUPAN KEDUA TERBARU DI LOJI NUKLEAR FUKUSHIMA [...]

  3. bahayanya. risau plak bila pk. tkt2 terkena tempias debu radioaktif tu ke Malaysia

  4. Solihin says:

    Ya Allah..
    dahsyatnya..
    dunia semakin tenat..
    pelbagai bala dan musibah yg menimpa-nimpa skrg ni..

  5. Gerrard says:

    dua kali dah?, makin bahaya kat sana~
    Gerrard recently posted..Sisi lawak Liverpool

  6. apikpehe says:

    takot la sekarang ni..macam2 da terjadi

  7. hendry says:

    selalunya,jika keadaan berlaku seperti ni ada kalanya ia nya melibatkan pekrja tu sendiri,gagal mengambil tindakan sewajarnya jika terjadi sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku,seperti berlaku pada tahun 1986 letupan rektor nuklear di russia yang disebabkan adalah kesilapan pekerja itu sendiri.Pada pendapat saya,gempa bumi yang berlaku di jepun adalah satu2nya di dunia yang yang melibatkan malapetaka pada pusat janakuasa akibat daripada bencana alam.Mungkin plan tindakan kecemasan atau STOP EMERGENCY OPERATION pada rektor nuklear gagal dipatuhi.Panik melihat situasi tersebut,sistem cooling pada suhu rektor tersebut meningkat sebelum mecapai paras maksima,sistem siren tanda amaran berdering yang di ikuti gempa bumi serta tsunami yang berlaku dan memikirkan nasib isteri dan anak bagaimana untuk menghadapi bencana yang datang medadak ,so apa tindakan sewajarnya yang perlu dilakukan?

  8. ayung says:

    teruk nya rasa….
    mohon di jauhkan….

  9. kakchik@ella says:

    kesan radiasi tu pada manusia sgt teruk. mohon dijauhkan dari segala malapetaka. Amin.

  10. Rama2Ungu says:

    mintak2 dijauhkan la bencana dari Malaysia ni.

  11. KEY says:

    malaysia pon nak bina loji nuklear…renung2kan

  12. uuu bahaya.. risau sangat dah dni :’(

  13. cemomoi says:

    mempercepatkan proses kiamat

  14. alamak bahaya nieeee…risau pun ada gak

  15. yas says:

    Pehh…mintak2 tak sampai kat sini udahhh…

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold