Kisah 9 Anak Jahanam Buang Ibu

Dalam harian metro hari ni ada kisah menyayat hati, seorang ibu berumur 84 tahun dibuang oleh 9 orang anaknya dengan alasan ibu kuat makan. Anak jenis apa ni ha? Anak 9 jahanam, tu le tajuk berita hari ni, memang patut pun digelar anak 9 jahanam. Pepatah ada berkata, ibu boleh jaga 10 orang anak, 10 orang anak belum tentu dapat jaga seorang ibu. Sanggup diorang buat ibu yang mengandungkan mereka 9 bulan, menyusukan, menjaga sampai besar panjang. Anak derhaka namanya ni, bila dah derhaka, tak berkat hidup.

Berita penuh:

Johor Bharu: Hanya dengan alasan ibu kuat makan, seorang wanita tua yang lumpuh separuh badan dihantar anaknya ke pusat jagaan warga emas. Lebih menyedihkan, wang pencen arwah suami yang sepatutnya menjadi haknya turut dikaut sembilan zuriatnya itu setiap bulan.
Wanita berusia 84 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai Aminah, dihantar ke pusat jagaan selepas semua anaknya bersikap lepas tangan mengenai kebajikannya sedangkan ada antara mereka berjawatan tinggi termasuk bergelar profesional.

Akibatnya, Aminah bergantung sepenuhnya terhadap ihsan pihak lain bagi meneruskan kehidupan walaupun dia sebenarnya berhak mendapat pencen arwah suami RM700 sebulan.

Aminah mempunyai sembilan anak, lima lelaki dan empat perempuan berusia antara 30-an hingga lewat 50-an. Suaminya yang bekerja sebagai anggota polis meninggal dunia 10 tahun lalu.

Menurutnya, dia yang lebih banyak menguruskan semua sembilan anak kerana suami sering bertugas luar daerah, mendidik mereka dengan penuh kasih sayang sehingga berjaya.

Aminah berkata, buat masa ini, perbelanjaannya bagi membeli ubat-ubatan mahupun lampin pakai buang yang mencecah RM800 sebulan diuruskan Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan di Taman Bukit Kempas.

Menurutnya, hasratnya menggunakan wang pencen arwah suaminya tidak kesampaian kerana setiap kali persoalan itu ditimbulkan, ia mencetuskan pertengkaran di kalangan anak.

“Mereka mengambil wang itu secara bergilir-gilir. Jika anak sulung lelaki menggunakannya bulan ini, anak kedua mengambilnya pada bulan depan sebelum kad ATM (mesin juruwang automatik) itu diserahkan kepada anak ketiga.

“Saya sedih kerana setiap kali meminta daripada pengurusan pusat jagaan termasuk membeli minyak angin kerana tidak mempunyai wang sedangkan anak bekerja dan hidup senang,” katanya yang sebak ketika menceritakan kisah hidupnya.

Sementara itu, Pengurus Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan, Norijah Bidin, 45, berkata, seorang anak wanita berkenaan menghantar ibu kandungnya itu ke situ dengan alasan wanita berkenaan terbabit kuat makan.

Menurutnya, biarpun pada awalnya berjanji mahu membantu meringankan kos penjagaan ibunya dengan menyerahkan wang pencen arwah bapanya, lelaki berusia 40-an itu langsung tidak mengambil peduli mengenai warga emas terbabit sejak dihantar ke situ, kira-kira tiga lalu.

“Kadangkala nenek berkenaan segan meminta hingga kami menggunakan pendekatan psikologi supaya dia tidak kesunyian dan tidak berasa rendah diri dengan keadaannya itu.

“Kami bukan mendesak keluarga itu, tapi sekurang-kurangnya mereka yang berkemampuan sepatutnya membantu meringankan kos yang ditanggung pusat jagaan,” katanya. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

5 Responses to “Kisah 9 Anak Jahanam Buang Ibu”

  1. AiDa AzRyN says:

    Macam2 kes la skrg ni~ hmm

  2. -NiD's- says:

    uwaaaaaaaaaa sedeynyaa…GAMAKNYAA MEreka berbuat sedemikian pada IBU YG PENAH LAHIRkan mereka…uwaaa….tgg la, sebLom hampa-hampa mati….DUNIA lagik ALLAH bg BALASAN!!!!

    adoII….IBU tu weih….DOA dia takdak HIJAB…huhuhuhuh..

    sian makcik tuh….simpati gilerrr's

  3. ejaMaria says:

    si tanggang moden… inilah dia…

  4. izee says:

    tanda-tanda nak kiamat jugak ni.wallahualam..mcm2 dh skang

  5. Yanie J says:

    dunia akhir zaman…huhu

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold