Kopi Tahi Musang (Kopi Luwak) Boleh Minum ke?

Kopi tahi musang ni atau dipanggil jugak Kopi Luwak (nasib bukan waklu ahahaha!!) kopi termahal dari Indonesia.

Musang tu makan kopi, pastu dia berak..orang ambil tahi musang tu, cuci bersih bersih dan diproses lak jadi kopi. Ada ke yang sanggup minum (maaf terbiasa cara ckp kedah..makan kopi ahahah!!) kopi tahi musang kalau tahu biji kopi tu diambil dari najis musang tu? Fatwa di Indonesia kata takpe kalau minum sebab hukumnya mutanajis je, terkena najis maksudnya.
Fatwa di Malaysia kata cemana tak tahu le pulak..

Dalam Bernama sebut:

Di Amerika Syarikat, Kopi Luwak dikenal sebagai kopi kotoran kucing atau “cat-poo coffee” dan dijual dengan harga AS$190 untuk 500 gram.
Kopi tersebut juga didakwa dikategorikan sebagai langka atau jarang ditemui kerana setiap tahun, hanya 250 kilogram dihasilkan.
Di pasaran antarabangsa, harganya berkisar antara AS$$100 hingga AS$350 sekilogram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

7 Responses to “Kopi Tahi Musang (Kopi Luwak) Boleh Minum ke?”

  1. pearl apple says:

    macam na lar nak makan…

  2. nuriz says:

    makan kopi org kedah ckp..hehe minum kopi sebenarnya

  3. velasrizal says:

    tp ulama ckp halal kan..tp kene buang najis dulu la

    Kesan Produktiviti Pekerja Sepanjang Piala Dunia 2010

  4. Contact Lens Kelabu says:

    taknak minumlah..kompem…tengok 2nd pic pun da buat xnak minum kopi selama 3minggu inikan nak minum kopi tu..chett..

  5. akuzle says:

    owh…sekian trima kaseylaaa….kecuali org nk bagi akak 4 juta… bole dipikirkan semula (materialistikk…)…huhhuhuuh

  6. nuriz says:

    ahahah dpt duit baru nak minum ek..

  7. White Bird says:

    kopi taik musang? yekkkk tak mau la minum..

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold