Kemaafan Dendam Yang Terindah

 ”Ahhh..!!mudahnya kau mengucapkan kata maaf.” dialog drama sikit..
  atau
” Sory..sorry..sorry..” berulang kali kata sorry tapi kesilapan yg sama tetap berulang. Sehingga ucapan sorry atau maaf menjadi murah dan mudah saja utk diucapkan.

Terlajak perahu boleh undur, zaman sekarang terlajak kereta boleh undur, terlajak kata buruk padahnya.


Memaafkan kesalahan orang lain membuatkan hati kita menjadi tenang. Andainya kita berdendam atau sukar menerima kemaafan seseorang, maka hati kita tentu rasa sakit dan jiwa rasa pedih kan? Kita mungkin teringat ingat kesalahan orang tu dan mungkin pulak timbul rasa benci.

Kesalahan apakah seseorang tu telah lakukan sehingga kita tak mahu menerima kemaafan dia? mesti kita ada alasan, hujah dan sebab musabab yang terus menerus meletakkan seseorang tu di kandang “pesalah”.

Atau…kita tunggu hari raya baru nak mintak maaf, mungkin ada yang simpan untuk Syawal sebab malu mengucapkan kata pohon maaf sekarang. Tapi bagus jugak daripada kita tak mintak maaf langsung.

Keikhlasan memberi maaf dan keikhlasan memohon maaf tu membuatkan hati rasa tenang dan kita tak akan rasa begitu seandainya kita tak ikhlas.

Selagi kita boleh memaafkan atau kita cuba untuk memaafkan mungkin “kemaafan tu menjadi dendam yang terindah” macam lagu Aisyah, penyanyi tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

5 Responses to “Kemaafan Dendam Yang Terindah”

  1. .::WaNiE::. says:

    ssaya senang melafazkan maaf

    kerana rasanya macam tak rugi apa2

  2. Madey says:

    salam..

    Memaafkan adalah lebih baik dari minta maaf..

    zaman skang nih..salah cakap sikit..dah leh jadi issue.

    bgitu juga dgn ayat cinta juga…

    Words " i love you " bila hari2 kita ucapkan pon..lama2..tak bermakna dan tak seperti yang mula-mula kita ucapkan pada si dia..

  3. nuriz says:

    saya setuju gak memaafkan org lagi baik dr meminta maaf, ucapan maaf pun perlu jugak sekali dgn perbuatan org tu yang membuktikan dia dah menyesali perbuatan dia

  4. princess_eryna says:

    melafazkan maaf memang mudah tapi untuk melupakan kesilapan orang itu…adakalanya agak sukar….

  5. mahira oya says:

    org salu ckp tunggu raya..ahaha..
    kite sng nk maafkan org..terlembut hati..haha

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold