Jangan Memandai Kalau Tak Tahu..Kan Dah Kena Maki

 

Bahasa tiap negeri tu ada loghat dan sebutannya, negara kita penuh dengan loghat, dari utara sampai lah ke selatan hingga ke Sabah, Sarawak ada bahasa masing masing.

Masa kat kampus dulu dalam kelas Bahasa, Pensyarah Bahasa duk ngajar bahasa dan dialek/loghat tiap tiap negeri, sampailah  dia bukak satu cerita yang agak  kelaka dan boleh buat mata ni terjegil semula (dah kelas bahasa di petang hari, pas makan lak, ngantuk la )

Cerita dia pasal seorang pemuda asal dari Kedah, pergi ke pasar  di negeri Kelantan (tidak disebut Pasar apa, mungkin Pasar Siti Khatijah). Sedang berjalan jalan, dia teringin nak beli buah mempelam.

Oleh kerana pemuda ni obses nak cakap dan meniru loghat Kelantan, loghat Kelantan ni semua dah biasa dengar kan?  Kalau malam =maley , jalan = jaley , makan= makey, sayang = sayey.
Jadi dia pun bertanya pada makcik yang jual buah mempelam..dengan lagak yakinnya dia pun kechek dlm loghat Kelate,

” Buah p**** (pronounce kan Pelam dalam bahasa Kelate)  ni berapo sekilo, makcik?”
Makcik yang jual buah mempelam tu diammm je, tak tengok pun muka lelaki yang tanya dia tu. Masam je muka makcik tu.

Pemuda Kedah tadi ingatkan  makcik tak dengar  kot, lalu dia ulang soal lagi mcm td..

” Buah p**** (pelam dalam bahasa kelate)  ni berapo sekilo, makcik!!?” agak kuat sikit suara dia dari yang 1st.

Lalu makcik tadi pun buh penendang kat muka pemuda tadi  jawab la dengan muka agak geram..

 ”Buah p**** celoh kakeyy!!”  agak kuat jugak suara makcik tu.

Terpinga-pinga  pemuda tadi, dia pun berlalu dr situ dengan malunyeee..tak jadi le beli buah pelam.

Orang Kelantan tak sebut buah Pelam, depa sebut buah Pauh.kuang kuang kuang!!
 Kalau dah tak reti jangan nak memandai mandai ,  nanti kena maki tak pasai.

p/s:Lawak kategori 18sx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

34 Responses to “Jangan Memandai Kalau Tak Tahu..Kan Dah Kena Maki”

  1. .::WaNiE::. says:

    so buah P**** tu ape?

  2. nuriz says:

    buah pelam dalam bahasa kelate

  3. sarah shafie says:

    wahaha…sian tul tk psal2 kena..

  4. nuriz says:

    lawak ni kategori 18 sx. wanie tak tau tak payah sebut ler tuuuttt

  5. shafiq says:

    memang terbaik la gambar mak cik tunjuk jari tengah tu..haha..

    My latest entry : Hollywood Ada, Malaywood Pun Nak Ada

  6. ASaDa RyutaRo says:

    hahahahaha..

    adeh2… buah mempelam jadi pel*y..

    jenis lawak 18sx, perlu bimbingan org tua.. hihi :P

  7. Nuraisyyah says:

    hahahahaha..lawak3..kcian die..kihkih;p

  8. Irwan Amit says:

    ni namanya ingin menyesuaikan diri dengan persekitaran.. hehe ;)

  9. Hazman says:

    Itulah pengajaran yang amat berharga buat orang tue…

  10. Hazwan Hakim says:

    hahahaha…lawoki eh crito ni..sie molek kat abe hok nok beli pauh tu..hehe

  11. Nur Hawa Mohd Zin says:

    takotnye..hehe

  12. nuriz says:

    sie kat abe..bahi nak kechek kelate tak jadi

  13. nuriz says:

    org laki tu pun tak tahu jd dia memang dpt pengajaran dr makcik tu pon hehe

  14. Dyra says:

    mantap tol pic mak cik toh :)

  15. Dyra says:

    i think i know what is buah p*****

  16. zAzZa says:

    hahaha~
    tak pasal2 kne mrh dgn mkcik tu..tu la,sesuka ati je main tkr bhse org..huhu~

  17. ::cdot the dot:: says:

    nenek rugged!

  18. HonEyBuNNy says:

    aishhh..ila buat2 xfhm..hahahha

  19. ☺[ai][sUmi]☺Chan says:

    hahahaa.. cian die.. lain kali kalo xtau ckp luar jgn ckp kan? kan dah naye..

  20. nuriz says:

    percubaan yang salah hehe

  21. tehr says:

    makcik tu sakit jari hantu… dia tunjuk le
    boleh kan sakit jari hantu?

  22. +akufobia+ says:

    kenapa ***?apa tu?(buatbuat tak faham.haha.)

  23. djambu puadovich says:

    hehe…abang kedah, sila cuba lain kali…:)

  24. nuriz says:

    nenek tunjuk jari je takleh gurau duk surau

  25. nuriz says:

    btul le tu..nenek tu sakit jari..de org sensitip lak..

  26. wadud@duad says:

    tapi asal gambar nenek tu ada kat atas?haha..
    agaka2 la sampai bagi penerajang.. :-p

  27. zuera says:

    ganas nye nenek ni..hehe:)

  28. nuriz says:

    nenek tak bagi penerajang, nenek baik lagi tuuu

  29. rossoneri says:

    heheh kawan kita yang kelantan ada ckp gak..sbb time tu kawan kita sebut buah tu gak, budak2 kelantan smua menjerit, kelakar je..

  30. Call T says:

    haha..buah pelam..lama gak koty nak pikir huhu..maklumle koty orng sarawak

  31. mohanis says:

    keh3.. nok woh pauh so mokcik weii!! makcik: "huh??!"

  32. alinac lover says:

    hahahaha..amik ko~ kene tendang sebijk!

  33. iqbalsyarie says:

    hahahahah..lawak!kisah benar?hahaha

  34. yastro says:

    makcik tu betul2 ke tunjuk isyarat luch tu? Terkezzuut hamba bila tgk pic tu..ape pun storymory ni mmg bseh gakk..he3!!!

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold