Antara Serban dengan Topi Keledar, mana lagi kuat?

Selalu pak haji mak haji, pak lebai naik motorsikal, pakai serban atau kopiah kan? Dalam undang-undang polis trafik ada sebut, mereka semua yang bergelar haji dan lebai diberi kelonggaran, boleh pakai serban dan kopiah dan tidak dikenakan saman. Tanggungjawab keselamatan atas diri sendiri.
Eh!  boleh pulak camtu ek?

 Kalau pak lebai dengan lebainya…pak haji dengan serbannya, terjamin ke keselamatan? Kopiah lagi kuat dari topi ke? Kalau camtu penunggang motorsikal boleh le bertukar ke serban dan kopiah pasni, polis takkan saman dan mahkamah gerenti lepaskan kalau disaman pun. Kalau sape ada terbaca Kosmo hari ni…


korang akan faham le apa yang saya tuliskan ni.

Kalau nak menghormati TITLE Haji or Hajjah or Lebai..tak perlu nak naik motor pun pakai lebai.
Nama orang sebut Lebai jugak di depan tu nanti.

Rimau mati meninggalkan belang..orang mati meninggalkan nama.
Jangan mati sebab tak pakai topi keledar dah ler..

Ayah saya pun pakai kopiah jugak tapi kami tak bagi dia naik motor hanya dengan pakai kopiah..siap beli topi keledar bagi dia pakai.

Tapi bagi saya kelonggaran tu  hanya membahayakn diri pak pak haji dan pak pak lebai. Undang- undang pe ni? Tak masuk akal le. Plez tolong bagi aku paham..aku tak paham ler yang niiii…..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

9 Responses to “Antara Serban dengan Topi Keledar, mana lagi kuat?”

  1. cik omey says:

    x logik la..agknya serban yg bebalut tu diorg ingt keras mcm topi kot..

    crita kisah topi, smlm bru omey khilangan shabat akibat kmlangan..
    dia tbabas sorang2..topi dari kpla x tcabut dan x pecah tp kpla dia blh pecah..otak rosak.
    dh terlindung dgn topi pun blh pecah kpala..

    byangkan jika kopiah atau serban aje yg dia pkai…alahaiii x dpt nk byg

  2. Syahrul Iman says:

    biase la..pak lebai dengan tok aji biasenya bawak moto slow-slow..so, x payah pakai helmet pown xpe..hehe

  3. nuriz says:

    memang pak haji takkan bawak moto laju mcm mat rempit..tapi kete dgn lori ats jalan tak kenal pak haji atau pak lebai..lain kata..malang tak berbau..
    mungkin lori cari pak haji lak..cian pak haji..

  4. nuriz says:

    cik omey..takziah ye pasal shbt awk tu

  5. Pisyek says:

    ikut fizik nye mmg helmet lebih kuat dari serban…

    tapi aku rase byk lagi parameter yg perlu diperhatikan dlm kajian kes nih…

    munkin atas faktor kepercayaan yg serban lagi kuat?

    hahaha…

    //no hard feeling XD//

  6. nuriz says:

    parameter pe tu pisyek? parameter ukuran dlm entri saya tentang kemalangan dan kecederaan tanpa helmet..kategori lain takde dlm ni huhu

  7. hiro says:

    cumil kucen..hehe

  8. A-Y-I-E says:

    undang – undang di negara kita mmg x ketat pun..
    nak komen lebih2 pun xleh la.. sbb ip saya adalah ip malaysia..
    kan kener tangkap lak sbb hina undang – undang .. wakakakka

  9. nuriz says:

    ko tkr ke ip us je hahaha

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold