Resipi Tomyam Tanpa Perencah atau Pes Tomyam

Resipi Tomyam  tanpa perencah ini ikongsikan untuk anda yang mahu memasak tomyam tetapi tidak ada perendah, kehabisan perencah . Jangan risau.ada caranya :)
Kisah buat tomyam tanpa perencah…
Tomyam salah satu kegemaran ku, selalu nak buat tomyam, beli pes tomyam tu dan balik rebus je tapi pada mlm tu dekat nak senja kakak aku datang nak mkn malam then nak mkn la tomyam, tapi pes tomyam lak tak ada..duk pikir la nak buat ke tak. Kakak aku ckp tak payah susah susah..meh dia nak ajar cara buat tomyam tanpa pakai pes..sedap ke??
Dia kata mesti ok punye..dia amik resipi kat kawan dia yang jugak anak tokey kedai tomyam..oo camtu ye..kalau camtu kami pun tengok je dia buat dan nak amik ilmu belajar le cara2 buat tomyam tanpa pes tomyam..hehehe.

Image Hosted by ImageShack.us

Tengok gambo tomyam dlm periuk baikk punye!! duk gelegak panas tu mcm sedap je kan..naik asap lagi hehehe..makan dengan nasi panas lagi sedapp tak terkata.

Resipi Tomyam (tanpa pes tomyam): 4org mkn

Bahan bahan:

Ayam/ udang/sotong/utk 4 0rg
2 Tomato belah 4
2 bj Bawang besar
3 ulas bawang putih
2 btg serai diketuk
2inci halia
Cili padi ikut suka (diketuk)
Sayur sayur seperti kobis. Putik jagung, bunga kobis, karet
1 bj limau nipis
Daun ketumbar
Daun limau purut

Cara cara:
1. Tumis dgn sikit minyak bahan seperti tomato, serai halia bwg putih bwg merah sampai wangi.
2. Tuang air utk kuah(agak agak utk 4 org) dlm bekas tumis tu. Bila mendidih masuk ayam .
3. Bila ayam dah nak masak masukkan sayur sayuran td diikuti udang atau sotong (elalu seafood cepat masak jgn masak terlalu lama.)
4. Masukkan cili padi daun limau purut daun ketumbar dan perah asam limau (ikut suka jugak) nak masam tambah lagi.
Garam gula secukup rasa.

Dah siap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold