Hobi baru…bela ikan gapi


Setelah sekian lama blog ini dibiarkan membeku..bagaikan ais batu hehehe..kesian blog aku ni.
aku sekarang membela ikan gapi yg selama ni aku idam idamkan nak bela tapi gagal sebab tersilap cara. Dulu aku dah cuba tapi mati sebab beberapa kesalahan.
Pastu aku cari cari info dari org yg pernah membela ikan gapi ni dpt lah sikit ilmu nak bela.
Ada org kata mudah(kalau tau cara) ada org kata payah nak hidup (org mcm aku heheh…)

Kesalahan pertama dulu sebab air klorin walaupun dah dimasukkan ubt anti klorin tapi tak berkesan. Kena biar lama sikit air dgn ubat tu sebati agaknya.
So sekarang aku guna air paip jgk tapi dibiar lama sampai 3 hari. Kalau hujan tadah je air hujan lg selamat.Ikan gapi yang 2pasang ni aku letak bersama pokok rumpai dgn batu batu kecik biar la lumut sikit nanti biar dia hidup dlm bekas tu dgn suasana mcm dlm sungai.

Dah seminggu aku bela ikan gapi dan pagi td dah beranak heheh syoknye tgk anak anak gapi kecik mcm berudu.Tapi kena asingkan dari tempat si bapak dgn ibu, takut bapak dia ‘ngap’.Mungkin si ibu dah bunting di kedai ikan tu lagi jd sekejap je dah beranak. Harap harap si gapi ni hidup beranak pinak byk byk lagi hehehe.
Ramai sekarang dah jadi penternak ikan gapi..aku ternak utk sendiri pun jd le :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “Hobi baru…bela ikan gapi”

  1. LaNuNsepet says:

    ikan gapi ni syok lar, bile dier membiak.. aku dulu bela gak…

    bayak jadi anak dier, tapi dah besar.. tak cantik n tak kembang mcm yg kat kedai.. aku rase mkanan yg kat pusat ternak ikan tu berkhasaiat lar.. tu yg dier kembang cantik jer..

    aku nyer gapi kembang tak lar lawa mcm kat kediai tu..

Leave a Reply

CommentLuv badge
Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to personal loans, payday loans and world of warcraft gold